Branding is eigenlijk essentieel voor KMO’s, maar het belang ervan kan soms verloren gaan te midden van alle andere prioriteiten. Enerzijds heb je de langetermijndoelen (en hoe meet je ze op korte termijn), anderzijds is het verleidelijk om dringende zakelijke problemen eerst aan te pakken.

Een ding is alvast zeker; tijd en middelen vrijmaken om uw merk te ontwikkelen, is cruciaal voor uw succes op de lange termijn.

Wat is branding

De meeste mensen denken bij branding automatisch aan het logo van een bedrijf. Toegegeven, uw logo is een belangrijk onderdeel van uw bedrijfsmerk. Maar branding omvat veel meer dan de visuele elementen. Het is niet alleen de visuele identiteit van uw KMO, maar ook de algemene perceptie van uw klanten van uw merk. Deze percepties zijn gebaseerd op o.a.

  • merkbeloften
  • merkpersoonlijkheid
  • merkreputatie
  • klantervaringen en -verwachtingen.
Branding voor jouw KMO

Waarom is branding belangrijk?

Het belang van branding voor jouw KMO, in uw bedrijfsstrategie kan niet worden overschat. Zelfs niet voor de kleine bedrijven. Uw merk beïnvloedt elk aspect van de perceptie van uw klanten van uw bedrijf. Branding bouwt vertrouwen, erkenning, loyaliteit en reputatie op.

Volgens Accenture zegt 66% van de consumenten dat de cultuur en transparantie van een merk hen ertoe aanzetten om van een bepaald merk te kopen. 62% wil dat bedrijven opkomen voor de kwesties waar ze iets voor voelen. Dit illustreert de impact van sterke branding. Uw merk heeft het potentieel om zoveel over uw bedrijf te zeggen:

  • zijn producten of diensten,
  • zijn klantrelaties,
  • zijn werknemersrelaties,
  • de beloften die het doet,
  • de beloften die het nakomt,
  • zijn waarden
  • en zelfs zijn maatschappelijke doelen.

Denk aan Nike, een merk dat zijn sterke merkidentiteit benut in al zijn marketingstrategieën. De merkherkenning van Nike gaat verder dan de iconische swoosh van het logo. Zelfs de korte en krachtige slogan “Just do it” is onmiddellijk herkenbaar voor de meerderheid van de consumenten. Om maar te zwijgen van hun promofilmpjes, die over veel meer gaan dan sportkledij.

Branding vs marketing?

Wat is het verschil tussen marketing en branding voor jouw KMO? Het is niet ongebruikelijk dat mensen en bedrijven de twee termen door elkaar gebruiken, maar het zijn eigenlijk twee heel verschillende concepten.

Branding gaat over wie uw bedrijf is, zijn merkpersoonlijkheid, zijn stem, zijn doel. Het is de drijvende kracht achter klantloyaliteit en merkherkenning. Het gaat voor de lange termijn.

Marketing daarentegen gaat over het bereiken van meer tactische doelen op kortere termijn. Bijvoorbeeld omzetgroei, acquisitie van nieuwe klanten en uitgebreide marktdominantie.

Maar ondanks de verschillen begrijpt een succesvolle merkmarketingstrategie het samenspel tussen de twee concepten. Branding dient als leidraad voor uw marketingplan. Marketing promoot uw bedrijf, producten en diensten door in campagnes en acties uw merk op zijn sterkst voor te stellen.

Een merkidentiteit voor jouw KMO ontwikkelen

Wat is een merkidentiteit?

Uw merkidentiteit gaat over meer dan visuele elementen. Het bestaat o.a. uit

  • wat uw bedrijf zegt,
  • wat uw waarden zijn
  • en hoe u die communiceert.

Coca-Cola is een voorbeeld van een bedrijf met een sterke merkidentiteit: klanten herkennen het product direct wanneer ze verschillende elementen van het merk Coca-Cola tegenkomen, waaronder het rood-witte Coca-Cola-logo, de kenmerkende vorm van het iconische Coca-Cola-merk Cola-glazen fles en de vele bekende slogans die het merk door de jaren heen heeft omarmd (zoals “Have a Coke and a Smile” uit 1979 en “Taste the Feeling” uit 2016).

Waarom is merkidentiteit belangrijk?

Uw merkidentiteit is een verzameling van alle elementen die u hebt gecreëerd om uw merk aan klanten uit te beelden. Een sterke merkidentiteit heeft een krachtige impact heeft op

  • uw marketingboodschappen,
  • uw visuele identiteit
  • en de manier waarop u met uw klanten omgaat.

Daarom speelt uw merkidentiteit een essentiële rol bij de perceptie van zowel uw bestaande als potentiële klanten.

Denk even aan Apple om de impact van een sterke merkidentiteit te begrijpen. De merkboodschap van Apple is gericht op eenvoud en de gebruikerservaring. Deze boodschap wordt consequent weerspiegeld in al haar marketing en branding. Dit gaat van het eenvoudige maar onderscheidende logo tot de elegantie van de winkelervaring en gebruiksvriendelijke productinterfaces.

Hoe maak je een merkidentiteit?

Gezien het belang van branding in uw marketingstrategie – en de langetermijnimpact van een sterke merkidentiteit – is het niet verwonderlijk dat het ontwikkelen van een merkidentiteit een tijdrovend en doorlopend proces is dat veel planning en nadenken vereist.

Een effectief merkidentiteitsontwerpproces, hoewel betrokken, kan worden vereenvoudigd door het proces op te splitsen in de volgende zeven stappen:

  1. Geef een overzicht van het doel van uw merk
  2. Onderzoek concurrerende merken
  3. Bepaal je doelgroep
  4. Bepaal je merkpersoonlijkheid
  5. Ontwikkel uw merkverhaal en merkboodschappen
  6. Creëer een visuele identiteit
  7. Integreer uw merk in uw bedrijf

En hoewel het proces zelf vereist dat u diep nadenkt over uw bedrijf en uw merk, is het ook nuttig om te overwegen wat geen deel uitmaakt van uw boodschap. Door authentiek te zijn aan uw kernwaarden, kunt u voorkomen dat u in de val loopt door gemengde berichten over uw merk te sturen.

De 7 stappen van merkontwikkeling

De hierboven beschreven stappen bieden een mooie blauwdruk van het merkontwikkelingsproces. U zult merken dat bepaalde stappen gemakkelijker kunnen worden uitgevoerd door de hulp in te roepen van personen buiten uw kernteam. Zo kan u bijvoorbeeld praten met bestaande klanten, om je te helpen om je doelgroep te bepalen. En een grafisch ontwerper is vaak essentieel om je te helpen een krachtige visuele identiteit te creëren.

Stap 1. Uw merk-DNA

Deze eerste stap lijkt de meest eenvoudige van alle stappen. Het is een goed idee om wat tijd te nemen om het doel van uw merk nader te bekijken. Vraag jezelf:

  • Welke problemen lossen mijn producten of diensten op?
  • Wat maakt mijn merk uniek?
  • Waarom zouden mijn klanten om mijn merk moeten geven?
  • Hoe wordt mijn missie weerspiegeld in het doel van mijn merk?
  • Ondersteunt het doel van mijn merk de specifieke merkbeloften die ik doe?

Duik even dieper in het dna van uw merk. U krijgt de inzichten die nodig zijn voor de basis van de verdere branding. Het gaat o.a. mee bepalen hoe uw merk beter contact kan maken met uw klanten.

Stap 2. Wie zijn jouw concurrerenten?

Onderzoek naar de concurrentie laat zien hoe zij hun merken positioneren en welke merkstrategieën die ze gebruiken. U krijgt ook meer informatie over hun doelgroep. Hoe reageert zij op de branding- en communicatie-initiatieven van uw concurrenten? Dit geeft u een beter begrip van hoe u uw merk kan differentiëren. Waarom zou je hetzelfde doen? Deze studie kan een aanzienlijke impact kan hebben op de ontwikkeling van uw eigen brandstrategy.

Stap 3. Wie is jouw ideale klant?

U kunt geen sterke branding ontwikkelen totdat u weet met wie u wilt dat uw merk spreekt. En als het gaat om doelgroepen, is groter niet beter. Integendeel, hoe meer u uw doelgroep kunt verfijnen, hoe effectiever uw merkstrategieën zullen zijn. Enkele elementen die u kunnen helpen:

  • demografische factoren zoals leeftijd, geslacht en beroep
  • de doelgroep van vergelijkbare of concurrerende merken
  • verkoop- en marktstatistieken
  • discussies en enquêtes van bestaande klanten

Door specifieker te zijn over uw doelgroep, krijgt u een beperkter aandachtsgebied. Hierdoor stuurt u meer gerichte berichten de wereld in, die rechtstreeks spreken tot uw ideale (potentiële) klanten. Kijk even naar de berichten van bijvoorbeeld Mercedes en Citroën. Allebei auto’s, maar een ander doelpubliek, dus ook een andere boodschap.

Stap 4. Bepaal uw merkpersoonlijkheid

Uw merk heeft een persoonlijkheid – het kan bijvoorbeeld speels of serieus, traditioneel of avontuurlijk zijn. Het is belangrijk om te overwegen wat uw merkpersoonlijkheid is, omdat dit een aanzienlijke impact heeft op uw merkstrategieën.

Of het nu

  • de visuele taal is die uw logo of visitekaartje definieert,
  • de klantenservice die u biedt
  • of uw interacties op sociale media,

Als u uw merkpersoonlijkheid kent, kunt u een consistente en authentieke boodschap overbrengen in al uw bedrijf.
Zie je dat Harley Davidson een eerder rebelse persoonlijkheid heeft?

Stap 5. Ontwikkel een merkverhaal en boodschap

Het is waar wat ze zeggen: achter elk goed merk zit een verhaal en een consistente boodschap. Door het verhaal van uw merk te vertellen, kunt u emotioneel contact maken met uw doelklanten. En als u weet wat uw merkboodschappen zijn, kunt u een consistente merkstem ontwikkelen voor al uw marketing- en operationele kanalen.

Vragen die je jezelf kunt stellen over zowel het merkverhaal als de berichtgeving zijn onder meer:

  • Wat motiveerde mij om dit bedrijf op te richten?
  • Wat zijn de hoogtepunten van de reis die ik heb gemaakt om mijn bedrijf op te bouwen?
  • Welke filosofieën leiden mij én de richting van mijn bedrijf?
  • Op welke manieren weerspiegelen mijn producten en diensten de kernwaarden van mijn bedrijf?

De antwoorden hierop laten u toe makkelijker te bepalen: ‘hoe zegt u wat?’
Een goed voorbeeld hiervan is de branding van Dove.

Stap 6. Creëer een visuele identiteit

Voor de meeste mensen is dit het meest bekende onderdeel van het merkontwikkelingsproces. Maar om een ​​effectieve visuele identiteit te creëren, komt deze stap veel ater in het proces. Yep, of het nu uw logo, uw visitekaartje of uw website is. De juiste visuele identiteit voor uw merk is degene die het beste aansluit bij alle voorgaande stappen. (het doel van uw merk, positionering, persoonlijkheid en uw merkverhaal). Zonder eerst de vorige stappen te voltooien, blijft het bij veronderstellingen. U merkt dat een solide basis nodig is voor een sterke branding en later een sterke marketing.

Waarom geen professionele ontwerper hiervoor inschakelen? Een professional kan meer doen dan alleen de specifieke visuele elementen van uw merk ontwerpen: hij kan ook het kleurenpalet van uw merk coördineren en de visuele taal ontwikkelen die nodig is voor uw merkrichtlijnen of stijlgids, zodat u consistent kunt zijn in uw merkboodschap over alle marketing- en communicatiekanalen.

Stap 7. Integreer uw merk in uw bedrijf

Het merkontwikkelingsproces stopt niet als je alle voorgaande stappen hebt doorlopen. U moet nu uw merk in uw bedrijf integreren. Deze integratie resulteert in consistente berichtgeving en na verloop van tijd vertaalt deze consistentie zich niet alleen in merkherkenning, maar ook in consumentenvertrouwen. 81% van de consumenten geeft aan dat vertrouwen een van hun belangrijkste beslissende factoren is bij het nemen van beslissingen over merkaankopen, en het opbouwen van dit vertrouwen is een essentieel onderdeel van een sterke merkidentiteit.

Door uw merk in uw bedrijf te integreren, moet elk aspect van uw bedrijf uw merk weerspiegelen. Zowel in uw online aanwezigheid, als uw winkel, als uw klantenservice als uw e-mailcommunicatie. Uw personeel zal ook een integrale rol spelen in uw merkmarketing. Voelen zij zich niet thuis binnen het ‘merk’ dan is de kans groot dat ze het bedrijf gaan verlaten. Anderzijds helpt het u om nieuwe mensen aan te trekken, die zich wel op hun gemak voelen binnen jouw onderneming.

Branding speelt een te belangrijke rol in het toekomstige succes van een klein bedrijf om het uit te stellen tot later. Door nu de stappen te nemen om een ​​sterke merkidentiteit te creëren, kunt u een solide basis leggen voor uw marketingstrategieën.

Wil je meer weten over branding?
Laat gerust iets weten en contacteer ons! We helpen je graag verder.

Heb je iets gehad aan dit artikel? Deel het op social media!