Waarom is branding zo moeilijk? Het antwoord is eigenlijk simpel. Heeeel simpel.

Brands die succesvol zijn, zijn eenvoudige brands, simpele brands. Ze zijn in staat om alle inspanningen, middelen en focus te richten op één doel.  Alles in één richting, volle kracht vooruit. Keep it simple maakt je sterker?

Door deze eenvoud, worden de merken sneller begrepen – er zijn geen misverstanden – en daardoor sneller vertrouwd. Hierdoor trekken ze bovendien sneller (de juiste) klanten aan en groeit de loyaliteit. Logisch, je vertelt een eenvoudiger en duidelijker verhaal. Simpel.

Het maakt het ook makkelijker intern, voor je werknemers. Ze voelen zich nog betrokken (of net niet). Ze begrijpen waar je met je onderneming naartoe wil. En ook voor je investeringen. Past het bij je kernidee, laat het je bedrijf vooruit gaan of brengt het je eerder op een zijspoor?

Keep branding simple

Wat is dan het probleem?

Tja, die eenvoud hé, dat is het moeilijke. Keep it simple, wordt even ingewikkeld. Een business zo vereenvoudigen tot één simpel en concreet kernidee, dat is de uitdaging.  Dat is nu net de moeilijkheid.  Laten we enkele voorbeelden bekijken:

Nike: 1 idee: iedereen kan sporten, iedereen is een atleet. Just do it.

Airbnb: heel de wereld is je thuis.

Google: is een zoekmotor. Ze hebben één zoekbalk op de homepagina. Kan het eenvoudiger?

Netflix: één druk op de knop geeft je direct toegang tot een enorme hoeveelheid aan series en films.

Spotify: net hetzelfde. 1 klik en hopla, een oceaan aan muziek.

Duidelijk?

Okay okay, dit zijn giganten, maar je kan het ook toepassen op je eigen KMO. Waar sta jij voor? Hoe wil je gekend zijn?
Würst maakt gerechten gebaseerd op worsten. En dat is geen gigant hé.

Meer dan simpel

In feite zijn dit meer dan eenvoudig ideeën. Het is een statement. Daar geloven ze in, daar gaan ze voor. Daar is alles rond gebouwd. Ook als de wereld rondom  verandert of als het bedrijf evolueert. Het blijft hun kern.

Een goed, sterk merk is een eenvoudig merk en daarom is het zo moeilijk om te bouwen.⁣

Hey, Wat is de meest eenvoudige kerngedachte van  jouw merk?

Nike houdt het simpel
Airbnb houdt het simpel
Spotify houdt het simpel
Google houdt het simpel
Netflix houdt het simpel
Würst houdt het simpel

Wil je meer weten over branding?
Laat gerust iets weten en contacteer ons! We helpen je graag verder.

Heb je iets gehad aan dit artikel? Deel het op social media!