We houden het graag eenvoudig. Laat ons zeggen dat we dat toch proberen. Hier gaan we:

Merkpositionering wordt wel eens omschreven als “de handeling van het ontwerpen van het aanbod en het imago van het bedrijf om een ​​onderscheidende plaats in te nemen in de geest van de doelmarkt”. Met andere woorden, merkpositionering beschrijft hoe een merk verschilt van zijn concurrenten. En hoe het in de hoofden van de klant zit.

Wat wil dat nu zeggen? Het omvat:

  • creëren van merkassociaties in de hoofden van klanten
  • zodat de klant jouw merk opmerkt op een specifieke (vooraf bepaalde) manier.

Kortom, enerzijds hoe wil je gezien worden en anderzijds hoe wil je herinnerd worden?

Waarom is brand positioning belangrijk?

Het heeft allemaal met jouw ideale klant te maken.
Wat zijn zijn voorkeuren, wanneer blijven ze loyaal aan een merk, welke waarden (values) vinden ze belangrijk. Speel je daar op in, dan is je ideale klant sneller bereidt om te kopen. Ah ja, want je komt goed en geloofwaardig over.

Hoe doe je dat nu, je brand positioning opstellen:

Stap 1: onderzoek

  • wie is je consument
  • wie zijn je concurrenten
  • hoe sta je daar als merk tegenover, wat kan je aan en waar wil je voor gaan (en wat niet)

Stap 2: de posistioneringsdefinitie

  • die spreekt jouw klant aan
  • waarom je anders bent dan je concurrent
  • en die past bij je onderneming

Stap 3: pas deze positionering toe in je communicatie, vormgeving, taalgebruik, huisstijl etc.

Brand positioning - hoe wil je gezien en herinnerd worden?

Een voorbeeld

Tesla-auto’s zijn naast luxe ook langeafstands-, milieuvriendelijk en elektrische voertuigen.
Tesla:

  • is een luxemerk dat verschilt van andere luxe auto’s op brandstof omdat hun auto’s elektrisch zijn.
  • onderscheidt zich van de standaard elektrische voertuigen doordat hun auto’s van hogere kwaliteit zijn én een grotere actieradius hebben.
  • is een luxemerk dat duurder is dan zijn concurrenten. Daarom laten ze prijs uit hun branding en richten ze zich op de kwaliteit van hun voertuigen.

 

Hey, hoe positioneer jij jouw merk?

Toegegeven, de positionering van je merk is niet het simpelste thema.
Heb je er vragen over? Laat het ons weten!

Brand positioning Tesla

Heb je iets gehad aan dit artikel? Deel het op social media!