Waarom uw merk een echte huisstijlgids nodig heeft.

Een goed ontwikkelde huisstijl met bijhorende huisstijlgids is essentieel voor je merk. Dit brand book of brand guide omschrijft hoe je jouw merkcommunicatie steeds in dezelfde vorm overbrengt aan jouw doelpubliek.

Huisstijlgids

Een wat?

Volgens wikipedia is een huisstijl het volgende:

De huisstijl van een organisatie of bedrijf is de bewust gekozen wijze van presentatie naar buiten toe.

In de enge definitie is een huisstijl de visuele identiteit van een organisatie. Het betreft uitsluitend het symbolische gedeelte van de bedrijfsidentiteit. Hieronder vallen naam, logo, kleur, typografie (lettertype), vormentaal (stramienen/vlakken/curves/opmaak) en fotografiestijl.

Al deze elementen worden consistent gebruikt in presentaties of op briefpapier, visitekaartjes, offertes, facturen, enveloppen, de website, e-mails, bedrijfskleding etc.

Het is dus een document waarin wordt beschreven hoe

  • jouw logo eruit ziet,
  • je best jouw logo gebruikt; de minimale grootte en dit in relatie tot andere middelen,
  • welke kleuren voor web en drukwerk er zijn gedefinieerd,
  • je een baseline gebruikt,
  • je lettertypes gebruikt; op je website, sociale media, bij drukwerk en in officetoepassingen.

Dit alles om je merkidentiteit herkenbaar en authentiek te houden.

Doorgaans worden ook voorbeelden gegeven van hoe het niet moet. M.n. layouts en gebruik van het logo die ontwerpers moeten vermijden.

Wist je dat je een sterker merk krijgt door de huisstijlgids consequent te gebruiken?

het logo van Spotify, afgebeeld in de huisstijlgids
Voorbeeld van hoe het Spotify-logo te gebruiken, afgebeeld in de huisstijlgids

logo en beeldmerk Spotify

Lettertypes

Alle lettertypes die bij het logo en het marketingmateriaal worden gebruikt, dienen deel uit te maken van de huisstijlgids. Hun gewichten en een webveilig alternatief, worden toegevoegd.

Een slim gebruik van lettertypecombinaties – voor titels en inhoud – maken je teksten leesbaarder en de boodschap helderder. Het geeft een duidelijke structuur aan je communicatie.

Wist je dat lettertypes een groot deel uitmaken van de herkenbaarheid van je merk?

 

het in de huisstijlgids gedefinieerde lettertype van Toyota

voorbeeld van het huisstijllettertype ‘Toyota’ van … Toyota.

Een huisstijl bevat ook kleuren

De huisstijl van je onderneming beschikt naast een logo ook over enkele basiskleuren. Enerzijds om zich te onderscheiden van de concurrentie. Anderzijds door kleurenpsychologie toe te passen. Groen is een eerder zachte kleur, oranje is bijvoorbeeld levendiger.

Voor webtoepassingen worden kleuren uitgedrukt in rgb-waarden. Kleuren voor drukwerk worden uitgedrukt in cmyk. Er bestaat nog een apart kleurensysteem, Pantone, dat veel gebruikt wordt om misverstanden te voorkomen.

Het komt regelmatig voor dat er naast een basiskleur ook een secundaire kleur staat gedefinieerd. Bijvoorbeeld om je ‘call to action’ te doen opvallen.

 

Huisstijlkleuren Twitter

primaire en secundaire kleurencodes van Twitter

Layoutstijlen

Elk merk heeft zijn communicatiekanalen. Enkele voorbeeld-layouts van bijvoorbeeld publicaties, online pagina’s of advertenties helpen de designers op weg. De richtlijnen zijn bedoeld om elementen zoals een cta, knoppen en formulieren consistent te houden.

Door deze stijlen consistent toe te passen wint het merk aan kracht en herkenbaarheid. Het maakt het de lezer ook makkelijker. Zo merkt hij sneller wat is technische info, waar moet je extra op letten etc.

Vormgeven wordt een stuk makkelijker. De stijlen liggen vast. Er moeten geen nieuwe layouts meer worden uitgevonden. Je wint tevens aan snelheid, wat toch een belangrijke economische factor is.

 

voorbeeld huisstijlgids, Alienware-Dell layout grid

voorbeeld van enkele layouts voor Alienware (Dell)

Extra’s

Elke onderneming is anders en heeft andere marketing- en communicatienoden. Wil je echt inzetten op een zeer herkenbare merkidentiteit dan worden aanvullende voorbeelden en referenties opgenomen. Wat dacht je om schrijfvoorbeelden, PowerPoint-sjablonen of fotocomposities op te nemen in je huisstijlgids?

Wat heb je geleerd?

Een merkstijlgids communiceert de ontwerpnormen van uw bedrijf met een hele groep. Door dit document als referentie te gebruiken wordt het werk van uw ontwerpers, schrijvers en ontwikkelaars veel gemakkelijker.

Huisstijlgidsen kunnen jouw marketing ondersteunen. Alle communicatie blijft hierdoor relevant én onderscheidend van de concurrenten. De ‘stem’ van je onderneming wordt krachtiger en is afgestemd op de ‘stem’ van je (potentiële) klanten.

Ben je zelf bezig met je huisstijl? Houd dan zeker bovenstaande in gedachten. Het helpt je om jouw merk sterker te maken.

Heb je iets gehad aan dit artikel? Deel het op social media!