Spiksplinternieuw Inter

Voetbalploeg Inter Milan, waar onze rode duivel Romelu Lukaku ooit het mooie weer maakte, heeft een nieuw logo en een volledige rebranding doorgevoerd. En er zit een boodschap achter.

Innovatief, minimalistisch, elegant en gericht op nieuwe generaties. De nieuwe visuele identiteit prijst de basiswaarden van de club en hernieuwt de band met de stad Milaan.

De vorige badge had de letters FCIM in het ontwerp, terwijl de nieuwe alleen IMO heeft (voor Inter Milano).

new logo Inter

Een korte geschiedenis

Eerst was er de Milan Cricket and Football Club maar omdat er geen buitenlandse spelers werden toegelaten komt er een breuk en wordt in 1908 FCIM opgericht – Football Club Internazionale Milan.  Inter dus. De oorspronkelijke club evolueert naar wat we nu kennen als A.C. Milan.

De Zwitserse schilder Giorgio Muggiani zette mee de nieuwe club op poten en ontwierp het nieuwe logo. Het logo van toen draagt de letters FCIM en komt daardoor heel herkenbaar over. Na wat omzwervingen naar allerlei vormen, verwijzingen naar dit en dat komt er vanaf 1989 wat eenheid. De letters FCIM blijven in het ontwerp.

I M INTER

Het nieuwe logo bevat de letters IMO (voor Inter Milano). Enerzijds blijven de kleuren blauw en zwart behouden, anderzijds zijn naam en verhaal erachter nieuw. ‘Football Club Internazionale Milan’ is nu gewoon Inter Milano, zoals iedereen het kent. Veel eenvoudiger en dat alles in navolging van Juventus dat in 2017 al een rebranding doorvoerde. Inter wil ook meer eigentijdse sponsors aantrekken en bovendien het merk wereldser maken – tot grote spijt van de traditionelen onder ons,.

De rebranding gaat in de diepte. I M, zoals in het Engelse I am,  wordt gebruikt in sociale media en andere kanalen om hun interne waarden te communiceren. I M Family, I M Open, I M Attitude, I M Culture, I M Brave, I M Rebel, I M Power etc. Hierbij gaan ze buiten hun stadsgrenzen en van voetbal. Schoon, toch?

Bureau Borsche, een Duits bureau uit Munchen met internationale klanten, deden de rebranding.

“Inter is geevolueerd en heeft daarom zijn visuele identiteit vernieuwd, om zich open te stellen voor een publiek dat steeds digitaler en gevoeliger is voor esthetiek, om wereldwijde doelen en verschillende leeftijdsgroepen te bereiken en zichzelf te vestigen als een icoon van zowel cultuur als sport”, aldus de club.

“Het doel is om het merk ‘Inter’ relevant en herkenbaar te maken buiten zijn fanbase en om een ​​jonger en internationaal publiek zich te vereenzelvigen met de waarden van inclusie, stijl en innovatie die Inter sinds de oprichting hebben gekenmerkt.”

 

Weetje

Er is een dispuut met voetbal club Inter Miami, met David Beckham in het bestuur, over de naam ‘Inter’.

Giorgio Muggiani

 

logo evolutie

 

oud en nieuw logo

 

logo in verschillende kleuren

 

kleurcodes voor de rebranding van Inter

Heb je iets gehad aan dit artikel? Deel het op social media!