Wat is een huisstijlhandboek?

In een huisstijlhandboek of huisstijlgids wordt omschreven hoe je de huisstijl toepast. Het omvat een reeks richtlijnen om de visuele identiteit van het merk te definiëren en te beheren.

Zo’n gids richt zich voornamelijk op de visuele aspecten van een merk, zoals:

  • het logo
  • kleurenpalet
  • typografie
  • beeldgebruik

en de toepassing ervan op verschillende communicatiemiddelen, zoals:

  • briefpapier
  • visitekaartjes
  • website
  • social media
  • enzovoort. 

Een huisstijlgids helpt uiteraard om consistent en uniform naar buiten te komen. Door het correct toe te passen voorkom je verwarring bij de consument en versterkt het de herkenbaarheid van je bedrijf. Bovendien draagt het bij tot een professionele uitstraling. 

Wat is het verschil tussen een huisstijlgids en een brandbook?

Hoewel er geen strikte definitie is van de termen “huisstijlgids” en “brandbook”, worden ze vaak op dezelfde manier gebruikt om een document te beschrijven dat de visuele en/of communicatieve richtlijnen van een merk of organisatie vastlegt.

Over het algemeen wordt echter het volgende onderscheid gemaakt:

Een huisstijlgids richt zich voornamelijk op de visuele aspecten van een merk. Een brandbook daarentegen is een meer alomvattende gids die zowel de visuele als de communicatieve aspecten van het merk omvat.

Het is echter belangrijk op te merken dat de termen door verschillende organisaties op verschillende manieren kunnen worden gebruikt, dus de precieze inhoud en betekenis kunnen variëren.

Op zoek naar enkele voorbeelden? Je vindt er hier enkele: 13 of the best style guide examples