Wat is een merkverhaal?

Een merkverhaal, aka brand story, omschrijft de oorsprong, waarden, missie en unieke eigenschappen van een merk. Het is een manier om het merk tot leven te brengen.

Dit gaat verder dan de feitelijke informatie. Integendeel, je geeft een humane toets aan jouw verhaal en je brengt de merkpersoonlijkheid hier tot leven. De focus ligt op het emotionele, om zo je sneller connectie te maken met jouw klant. 

Het doel? 

Het doel van een merkverhaal is om een diepere betekenis en betrokkenheid te creëren bij consumenten. Wist je dat het bijdraagt aan een sterke klantenrelatie, door die emotionele band. En dat het een positieve associatie met je merk creëert. Een sterk merkverhaal zorgt bovendien om je brand te onderscheiden van concurrenten en zich te positioneren als een goede keuze voor je klanten.

De merkidentiteit

Een effectief merkverhaal is authentiek, relevant en consistent met de merkidentiteit. M.a.w. hoe je jouw merkverhaal vertelt loopt parallel met hoe je als merk naar buiten komt. Het verstevigt enerzijds je merkidentiteit en anderzijds moet het aanslaan bij je doelgroep Je communiceert je brand story via verschillende kanalen en touchpoints, zoals de website, sociale media, reclame, verpakkingen en andere marketing- en communicatiemiddelen.

Het is belangrijk dat het merkverhaal consistent wordt uitgedragen en ondersteund door alle aspecten van het merk, van de visuele identiteit tot de klantenservice. Dit draagt bij aan de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van het verhaal en versterkt de merkervaring voor consumenten.

Wil je er meer over weten, Kijk dan even hier: Semrush – Storytelling