Merkstrategie

Wat is merkstrategie?

Het is een plan op lange termijn om bij de (potentiële) klant het volgende op te bouwen:

  • een snellere herkenning en identificatie van jouw merk (product of dienst)
  • een voorkeur voor je merk, een hogere gunfactor

Het is een mix van verschillende factoren zoals business en psychologie om sneller top of mind te zijn bij je klant. En dit liefst op een zo positief mogelijke manier. Merkstrategie bestaat o.a. uit:

  • merk-dna
  • differentiatie en positionering
  • merkpersoonlijkheid
  • merkverhaal

Nu, er zijn verschillende termen om merkstrategie te benoemen. Sommigen noemen het ook brand strategy en anderen dan weer brand management, wat volgens ons eerder voor bestaande brands geldt. Nu goed, what’s in a name?

Waarom merkstrategie?

Ondernemingen die inzetten op een krachtige merkstrategie hebben een betere grip op de manier waarop hun merk ervaren wordt. Het zorgt bovendien voor een meer relevante marktpositie.

Enkele voordelen hiervan zijn:

  • Het helpt bij het creëren van een uniek imago voor je merk.
  • Het zorgt voor meer samenhang in de communicatie van je merk.
  • Het helpt bij het opbouwen van vertrouwen bij de consument.
  • Het zorgt voor een betere positionering ten opzichte van concurrenten.

Hey, waarom zou jij er ook niet op inzetten?

De volgende fase in de strategie is het tot uiting brengen van je merk: de merkexpressie

merkstrategie