Positionering en differentiatie

Positionering en differentiatie zijn twee belangrijke concepten in branding.  Het ene om het merk sterker, het andere om het meer onderscheidend t.o.v. je concurrenten te maken. 

Positionering

Welke ruimte neemt jouw merk in in de geest van je klant? M.a.w. welke plaats neemt jouw merk in, in het brein van de consument? 

Het bewust kiezen van deze unieke positie is o.a. gebaseerd op: 

  • de gewenste associaties, 
  • kenmerken en voordelen die het merk wil overbrengen. 

Effectieve positionering creëert een duidelijk beeld van waar het merk voor staat. Het gaat erom de juiste doelgroep te identificeren, hun behoeften en wensen te begrijpen en een unieke waardepropositie te bieden die daarbij aansluiten. Of in het kort: hoe kom je als merk je klant tegemoet?

Een sterke positionering helpt altijd bij het opbouwen van herkenning, voorkeur en loyaliteit bij consumenten.

Wil je meer weten over brand positioning, kijk dan hier even: Amazon – brand positioning

Differentiatie

Waarom en hoe ben je anders dan de concurrentie? En voor welke consument ben je anders?

Het gaat erom unieke kenmerken, voordelen of eigenschappen te identificeren. En die te benadrukken om het merk te onderscheiden.  Differentiatie kan gebaseerd zijn op verschillende aspecten, zoals 

  • productkenmerken, 
  • kwaliteit, 
  • prijs, 
  • service, 
  • technologie, 
  • design, 
  • merkervaring, 
  • enzovoort. 

Door je te onderscheiden van concurrenten kan een merk een competitief voordeel opbouwen.  Bovendien verhoogt deze perceptie de merkwaarde.

Het doel van differentiatie is om :

  • de concurrentie voor te blijven, 
  • de merkvoorkeur te vergroten 
  • een unieke positie in de markt in te nemen.

 Wil je meer weten over brand differentiation, kijk dan hier even: Forbes- brand differentiation

Beide zijn belangrijk om enerzijds je te onderscheiden binnen de markt en anderzijds voor een goede reputatie op lange termijn.

Welke plaats wil jij dat jouw brand inneemt? Op welke manier ben je anders dan je concurrent? Waarom zou een potentiële klant voor jou kiezen?