Wat is een logo en een huisstijl?

Staat je merkstrategie op punt, dan heb je een stevige basis om dit te vertalen naar hoe je merk naar buiten komt. Doorgaans wordt gestart met de vormgeving van een logo en bijpassende huisstijl.

Het logo

Een logo is een visueel element dat dient voor de herkenbaarheid en identificatie van een bedrijf.  Een goed ontworpen logo kan bestaan uit een combinatie van typografie, iconografie, kleuren en vormen. Het is liefst eenvoudig en ook uniek, memorabel en representatief voor de identiteit en waarden van het merk. Bovendien doet het dienst als visueel ankerpunt voor alle brandingactiviteiten. Je ziet het daarom op verschillende touchpoints, zoals de website, verpakkingen, reclamemateriaal en sociale media. Op die manier vertegenwoordigt het en versterkt het het merk.

Belangrijke eigenschappen zijn: 

  • identificatie
  • herkenbaarheid
  • uniek

Let op, een logo is geen brand. Een brand of merk is veel meer dan een logo.

De huisstijl

Een huisstijl is de visuele identiteit van een bedrijf en ook de communicatieve representatie. Het omvat o.a.:

  • het logo
  • kleurenpalet 
  • lettertypen
  • grafische elementen
  • fotografiestijl
  • layout 

Het doel van een huisstijl is om de samenhang en herkenbaarheid te waarborgen in alle communicatievormen. Yep, zowel online als offline. Weet je, een goed ontwikkelde huisstijl zorgt ervoor dat het merk professioneel overkomt. Het helpt bovendien bij het onderscheiden van het merk van concurrenten. Verder bouwt het mee aan het consumentenvertrouwen en de geloofwaardigheid bij je klanten. Wat dan op zijn beurt de het aankoopproces verkort. 

Hoe pas je die huisstijl toe? Dat wordt uitgelegd in een huisstijlgids.

Het belang van een goed logo wordt hier nog eens uitgelegd: Forbes – logo